Hvilken betalingsløsning passer til din forretning, og hvorfor er det en god idé at forhandle din betalingsløsning?

En betalingsløsning er ikke bare en betalingsløsning. En betalingsløsning er en af de vigtigste grene af din forretning, da den er bindeledet mellem dig og dine kunder, når de skal foretage en betaling. Men hvilken betalingsløsning passer til netop din forretning, og hvorfor bør du forhandle din betalingsløsning?

Når vi taler om din betalingsløsning, er det først og fremmest nærliggende at kigge på hvilken type forretning du driver – og hvordan du får betaling fra dine kunder. Er der behov for en fysisk betalingsløsning? Er der behov for en betalingsløsning til en webshop? Er der behov for en betalingsløsning til et betalingslink? Eller måske en betalingsløsning til noget helt fjerde?

Til dig med behov for en betalingsløsning til en fysisk forretning

I en fysisk forretning står kunderne foran dig, hvorfor behovet er en fysisk betalingsløsning. En fysisk betalingsløsning tillader kunderne at betale, mens de står i din forretning – typisk via en betalingsterminal. En betalingsterminal er den fysiske maskine, som kunden putter sit kort på. Bag ved denne har man en indløsningsaftale – det er denne der fortæller hvilke forskellige betalingskort, som du kan tage imod, på din betalingsløsning. F.eks. Dankort, VISA, MasterCard, American Express og JCB el. Union Pay. Man kan altså sige, at betalingsterminalen og indløsningsaftalen samlet set bygger rammerne for din betalingsløsning.

Værd at vide om en betalingsterminal til fysisk handel

Termen betalingsterminal er meget vag, og under termen vil man ofte finde flere forskellige typer af betalingsterminaler. Men hvor mange forskellige betalingsterminaler findes? Sandheden er, at der findes et hav af forskellige terminaltyper- og modeller, men samlet set er det værd at veksle mellem tre overordnede typer: Den stationære betalingsterminal, den mobile betalingsterminal og den 2-delte betalingsterminal.

En stationær betalingsterminal er en terminal, der står fast ét sted, opkoblet via en fast internetforbindelse. Den er ideel hvis du har en internetforbindelse, og blot har behov for, at din terminal står fast samme sted. Denne terminaltype er også typisk det billigste valg.

En mobil betalingsterminal er som navnet antyder, en terminal man kan tage med rundt – og som fungerer lidt ligesom en mobiltelefon, opkoblet via et SIM-kort. Den er ideel hvis du har behov for at kunne flytte din betalingsterminal rundt i din forretning, eller måske endda forlade din forretning med den (f.eks. hvis du skal ud til en kunde). Det kan også være hvis du har en forretning, der ikke har en fast internetforbindelse. Mens nogle udbydere tilbyder at SIM-kortet følger med i din betalingsløsning, så er der også nogle steder, hvor det ikke indgår i aftalen. Det er derfor nærliggende at undersøge hvorvidt udbyderen har dette inkluderet i sin betalingsløsning, eller om man skal ud og købe dette separat.

En 2-delt betalingsterminal fungerer lidt på samme måde som en stationær betalingsterminal, og er opkoblet via en fast internetforbindelse. Forskellen på en 2-delt betalingsterminal og en regulær stationær betalingsterminal er, at den 2-delte betalingsterminal har én terminal til den forretningsdrivende og én terminal til kunden. Disse ses ofte i forretninger, hvor man har med fødevarer at gøre, og ikke vil røre kundens terminal, eller hvis man har behov for nemt at kunne betjene kunderne og slippe for bøvlet med at flytte terminal over til kunden, ved hver betaling.

Der findes et hav af udbydere, der tilbyder betalingsterminaler – netop derfor kan det også være et virvar at finde den billigste pris og de bedste rammer hvad angår vilkårene og indholdet for ens aftale – og hvorvidt man skal købe eller leje sin betalingsterminal.

Værd at vide om en indløsningsaftale til fysisk handel

En indløsningsaftale er en aftale mellem dig og indløseren, som giver dig mulighed for at modtage forskellige betalingskort. Når man snakker om indløsningsaftaler skelner man mellem internationale betalingskort, herunder VISA og MasterCard, og nationale betalingskort, nærmere bestemt Dankortet (Danmarks nationale betalingskort).

En indløsningsaftale til fysisk handel er med andre ord en nødvendighed for at have en fungerende betalingsløsning. Når din kunde putter sit betalingskort på betalingsterminalen, så vil den medsende nogle oplysninger. Den vil f.eks. sende hvilken valuta, der skal betales i og hvilket beløb der skal betales. Den vil også sende info om, hvem der skal have pengene. Her vil den medsende nummeret på din indløsningsaftale. Så ved indløseren, at når pengene hæves, så skal de ind på din konto. Så det betyder, at der er tilknyttet et kontonummer til en indløsningsaftale – og indløsningsaftalen er altså bindeledet mellem din terminal, og både din kundes og din forretnings konto.

En Dankort-indløsningsaftale bruges til både VISA/Dankort samt Dankort, som er de mest benyttede kort i Danmark. Denne aftale er bemyndiget hos Nets, på vegne af staten. Man kan derfor ikke få en indløsningsaftale til Dankort hos andre udbydere end Nets. Hvad angår de internationale betalingskort findes der dog et hav af udbydere, og derfor kan det også være en større opgave at sikre sig de rigtige priser og vilkår – både hvad angår ens transaktionsomkostninger (hvor mange procenter skal du betale ved håndteringen af de forskellige kort), men også ift. afregningstiden (hvornår får du dine penge) og ikke mindst selve afregningsformen (netto- eller bruttoafregning – læs meget mere om de forskellige afregningsformer i vores indlæg omkring afregning her).

Det er i øvrigt relevant at huske på, at hvis man vil tage imod mobile betalingsformer, udover MobilePay, som f.eks. Apple Pay, Samsung Pay og Google Pay, så kræver dette en indløsningsaftale på internationale betalingskort, da disse udenlandske mobile betalingsformer ikke understøtter Dankort-understøttede kort (eksempelvis Dankort el. VISA/Dankort). Hvis din forretning derfor kun tager imod Dankort på sin betalingsløsning, vil du derfor ikke kunne tage imod disse mobile betalingsformer fra dine kunder.

Til dig med behov for en betalingsløsning til en webshop

I en webshop er kunderne ikke fysisk til stede, hvorfor man benytter en specifik betalingsløsning hertil. Ligesom en fysisk betalingsløsning består af to led i form af en terminal og en indløsningsaftale, består en online betalingsløsning også af to led; i dette tilfælde af en PSP (din betalingsgateway) og en indløsningsaftale.

En betalingsgateway er helt simpelt det stykke software der tillader dine kunder at betale på din webshop. Når kunden har indtastet sin kortdata i betalingsvinduet, sendes alt data krypteret videre til indløseren.

Værd at vide om en betalingsgateway til en webshop

Med den rigtige betalingsgateway gør du det nemmere og hurtigere for dine kunder at betale for sin ordre i din webshop – hvilket kan være med til at øge din konvertering, og derved mindske antallet af kunder der falder fra i sidste trin. Det er samtidig en måde at øge sikkerheden på, så dine kunder trygt og sikkert kan handle direkte på din webshop, og ydermere give en god kundeoplevelse, som de vil huske, når de i fremtiden skal handle.

For at sikre den bedst mulige betalingsløsning til din webshop bør du samtidig være opmærksom på hvorvidt din betalingsgateway kan håndtere flere forskellige betalingsformer og indløsere – eksempelvis Dankort, VISA/MC, MobilePay, Apple Pay mv. Også øvrige 3. parts betalingsformer kan være relevant, hvis din webshop også henvender sig til udlandet – f.eks. Klarna, PayPal og IDEAL.

Det sidste du bør sikre dig ved din betalingsgateway er, at der er en understøttelse af det CMS (shopsystem) du benytter i din webshop. Om end det er WooCommerce, Magento, Shopify eller lignende. Og såfremt du har udviklet din webshop selv, bør du altid tjekke, at API-dokumentationen er veldokumenteret og understøtter det, din webshop er udviklet i.

Værd at vide om en indløsningsaftale til en webshop

En indløsningsaftale er en aftale mellem dig og indløseren, som giver dig mulighed for at modtage forskellige betalingskort. Når man snakker om indløsningsaftaler skelner man mellem internationale betalingskort, herunder VISA og MasterCard, og nationale betalingskort, nærmere bestemt Dankortet (Danmarks nationale betalingskort).

En indløsningsaftale til en webshop er med andre ord meget lig en indløsningsaftale til fysisk handel. Det er også til en webshop en nødvendighed for at have en fungerende betalingsløsning. Når din kunde indtaster sine kortoplysninger i betalingsgatewayen, så vil den medsende nogle oplysninger. Den vil f.eks. sende hvilken valuta, der skal betales i og hvilket beløb der skal betales. Den vil også sende info om, hvem der skal have pengene. Her vil den medsende nummeret på din indløsningsaftale. Så ved indløseren, at når pengene hæves, så skal de ind på din konto. Så det betyder, at der er tilknyttet et kontonummer til en indløsningsaftale – og indløsningsaftalen er altså bindeledet mellem din terminal, og både din kundes og din forretnings konto.

En Dankort-indløsningsaftale bruges til både VISA/Dankort samt Dankort, som er de mest benyttede kort i Danmark. Denne aftale er bemyndiget hos Nets, på vegne af staten. Man kan derfor ikke få en indløsningsaftale til Dankort hos andre udbydere end Nets. Hvad angår de internationale betalingskort findes der dog et hav af udbydere, og derfor kan det også være en større opgave at sikre sig de rigtige priser og vilkår – både hvad angår ens transaktionsomkostninger (hvor mange procenter skal du betale ved håndteringen af de forskellige kort), men også ift. afregningstiden (hvornår får du dine penge) og ikke mindst selve afregningsformen (netto- eller bruttoafregning – læs meget mere om de forskellige afregningsformer i vores indlæg omkring afregning her).

Selvom langt de fleste behov hvad angår en betalingsløsning går ind under en fysisk forretning eller en webshop, så er der til tider tidspunkter, hvor man ønsker at fremsende et betalingslink til sin kunde – dette kan være hvis man har udstedt en faktura, eller ikke har en webshop, men har udført en service / solgt et produkt til en kunde, som man ønsker betaler med kort.

Behovet er altså at kunne sende et link via e-mail eller SMS til en given part, hvori der er et link, som de kan betale igennem. En betalingsløsning til linkbetaling tillader kunderne at betale via sin mobil eller computer, ligesom hvis de sad i en webshop.

Ligesom kunderne i en webshop ikke er fysisk til stede, er kunderne ved et betalingslink det heller ikke, hvorfor man benytter en specifik betalingsløsning hertil. En betalingsløsning til linkbetaling består af to led, ligesom en online betalingsløsning; en PSP (din betalingsgateway) og en indløsningsaftale.

En betalingsgateway er helt simpelt det stykke software der tillader dine kunder at betale på dit betalingslink. Når kunden har indtastet sin kortdata i betalingsvinduet, sendes alt data krypteret videre til indløseren.

Værd at vide om en betalingsgateway til et betalingslink

Selvom man ved et betalingslink benytter samme led som ved en betalingsløsning til en webshop, så er det ikke alle betalingsgateways, der tilbyder betalingslink. Man bør derfor altid sikre sig, at den betalingsgateway man benytter, tillader at man kan sende betalingslinks ud til sine kunder – og i hvilket omfang. Nogle tilbyder det via SMS, andre via e-mail, og nogle via begge dele.

Ligesom på en webshop, så gør du det med den rigtige betalingsgateway det nemmere og hurtigere for dine kunder at betale for sin ordre på dit betalingslink – hvilket kan være med til at øge din konvertering, og derved mindske antallet af kunder der falder fra i sidste trin, f.eks. når de klikker ind på linket for at skulle betale. Det er samtidig en måde at øge sikkerheden på, så dine kunder trygt og sikkert kan handle direkte på din webshop, og ydermere give en god kundeoplevelse, som de vil huske, når de i fremtiden skal handle.

For at sikre den bedst mulige betalingsløsning, når du tilbyder at sende et betalingslink, bør du samtidig være opmærksom på hvorvidt din betalingsgateway kan håndtere flere forskellige betalingsformer og indløsere – eksempelvis Dankort, VISA/MC, MobilePay, Apple Pay mv. Også øvrige 3. parts betalingsformer kan være relevant, hvis din webshop også henvender sig til udlandet – f.eks. Klarna, PayPal og IDEAL.

Værd at vide om en indløsningsaftale til et betalingslink

En indløsningsaftale er en aftale mellem dig og indløseren, som giver dig mulighed for at modtage forskellige betalingskort. Når man snakker om indløsningsaftaler skelner man mellem internationale betalingskort, herunder VISA og MasterCard, og nationale betalingskort, nærmere bestemt Dankortet (Danmarks nationale betalingskort).

En indløsningsaftale til et betalingslink er præcis det samme som en indløsningsaftale til en webshop – man dog være opmærksom på, at indløseren bliver gjort opmærksom på, at den skal benyttes til betalingslink, da dette er en separat funktion, der ikke altid er åbnet op for som standard.

Det er også til et betalingslink en nødvendighed for at have en fungerende betalingsløsning. Når din kunde indtaster sine kortoplysninger i betalingsgatewayen, via fremsendte betalingslink, så vil den medsende nogle oplysninger. Den vil f.eks. sende hvilken valuta, der skal betales i og hvilket beløb der skal betales. Den vil også sende info om, hvem der skal have pengene. Her vil den medsende nummeret på din indløsningsaftale. Så ved indløseren, at når pengene hæves, så skal de ind på din konto. Så det betyder, at der er tilknyttet et kontonummer til en indløsningsaftale – og indløsningsaftalen er altså bindeledet mellem din terminal, og både din kundes og din forretnings konto.

En Dankort-indløsningsaftale bruges til både VISA/Dankort samt Dankort, som er de mest benyttede kort i Danmark. Denne aftale er bemyndiget hos Nets, på vegne af staten. Man kan derfor ikke få en indløsningsaftale til Dankort hos andre udbydere end Nets. Hvad angår de internationale betalingskort findes der dog et hav af udbydere, og derfor kan det også være en større opgave at sikre sig de rigtige priser og vilkår – både hvad angår ens transaktionsomkostninger (hvor mange procenter skal du betale ved håndteringen af de forskellige kort), men også ift. afregningstiden (hvornår får du dine penge) og ikke mindst selve afregningsformen (netto- eller bruttoafregning – læs meget mere om de forskellige afregningsformer i vores indlæg omkring afregning her).

Alt dette, og mere til, hjælper vi med gratis og uforpligtende hos Advisoa.

Vi har allerede hjulpet:

Vores kunder elsker os - men det behøver du ikke, at tage vores ord for

Gør som hundredevis af andre og optimer din betalingsløsning med Advisoa. 8 ud af 10 sparer 40%

Kom i gang med Advisoa

Lad os hjælpe dig med at spare penge på at modtage betalinger fra dine kunder og sikre den rigtige betalingsløsning til den rette pris – 100% gratis og uforpligtende.

Kom igang

Opret dig forneden for at komme i gang. Når du har udfyldt formularen, vil din personlige rådgiver kontakte dig for at få et indledende indblik i dit behov.

Ved at oprette mit udbud accepterer jeg Advisoas privatlivspolitik og forretningsvilkår

Kom igang

Opret dig forneden for at komme igang. Når du har udfyldt formularen, og oprettet dit udbud, vil din personlige rådgiver kontakte dig for at få et indledende indblik i din forretning og nuværende løsning, hvorefter vi går ud og forhandler din aftale.

Ved at oprette mit udbud accepterer jeg Advisoas privatlivspolitik og forretningsvilkår

Log ind